Kontakt

MAPA ZÁVAD MĚSTA

VELKÉ BÍLOVICE

Naučně-poznávací stezka mezi vinicemi Velkých Bílovic

byla slavnostně otevřena 27.8.2009. Stavební práce a práce související s vybavením stezky mobiliářem probíhaly od dubna do srpna 2009. Celkové výdaje na investici byly ve výši 6.515.833,- Kč. Finančně se na projektu podíleli EU (85 %), ROP Jihovýchod (7,5 %) a město Velké Bílovice (7,5 %). Zpracovatelem projektu byla společnost SEWACO s.r.o. a zhotovitelem stavby společnost SWIETELSKY stavební s.r.o.

Velké Bílovice jsou dnes největší vinařskou obcí v České republice. Rozloha vinic v katastrálním území činí více jak 700 ha, na které hospodaří přes tisíc vinařů. Své vína vyrábějí a uchovávají ve vinných sklepích, tvořících jakési samostatné vinařské městečko, které se dělí na sklepní trati Belegrady, Pod Předníma a Púrynky. Vinice se zde rozprostírají zejména ve zvlněném okolí v osmi viničních tratích: Přední hora, Zadní hora, Pod Belegrady, Nová hora, Široká hora, Vinohrádky, Dlouhá hora a Obory.

Celá stezka měří přibližně 15 km (mapa stezky zde) a projedete všechny tři sklepní tratě a většinu viničních tratí. Na stezce je 10 odpočinkových míst se 13 infotabulemi. Každá z nich obsahuje informace vztahující se k vínu, výrobě vína, pěstovaným odrůdám, k zajímavým místům na trase nebo k tradičním vinařským a kulturním akcím ve Velkých Bílovicích.

Stezka začíná na hlavní silnici směrem na Čejkovice ještě před sklepní tratí Belegrady. Postupně projedete kolem zastávky Rozcesí, hospoda nejstarší částí sklepů uličkou Staré Belegrady, kolem přírodního amfiteátru Křástelka k Machové studni, dále pokračuje sklepní tratí Pod Předníma kolem místa, kde každoročně probíhá Zarážání hory, k Púrynskému kříži. Tady máte dvě možnosti. Buď pokračovat rovně nebo zahnete doleva do sklepní trati Púrynky. Zde bylo 13.11.2010 slavnostně otevřeno nám. sv. Martina s odpočinkovým místem, reliéfem tohoto světce i novou naučnou infotabulí. Zde si můžete odpočinout a prohlédnout si krásné vinné sklípky.  Až touto tratí projedete zahnete doleva do údolí zvaného Ťuhýkov a dostanete na rozcestí, na které byste přijeli i kratší trasou, pokud byste u Púrynského kříže neodbočili a jeli jste rovně. Poté pojedete kolem hráze rybníka Pod Šísary cestou zvanou Ořechová, až se dostanete pod kopec Hradištěk na místo zvané Novosádská studna podle studny. Je hluboká 12 m, na povrchu široká 2 m u ústí jen 1,1 m. Nedaleko odtud bylo objeveno v roce 1976 velkomoravské pohřebiště. Stezka dále vede přes Bucňákovu dolinu cestou lemující kopec Hradištěk, na kterém je zdaleka vidět kaplička. Po dlouhém stoupání se dostanete na rozcestí. Vlevo na kopci je krásně vidět obec Vrbice. Zahnete doprava a přijedete na další rozcestí, na kterém zahněte vpravo ke kapličce na Hradištku a nenechte si ujít unikátní výhled do širokého okolí. Kaplička je zasvěcena sv. Cyrilu a Metoději, sv. Václavu a sv. Urbanu (patronu vinařů). Byla postavena a posvěcena v r. 2003. Veškeré práce byly provedeny svépomocí místních občanů a výdaje byly financovány z místní sbírky. Z rozcestí u Hradišťku pokračujete ve směru stezky na zastávku Šmatláky. Cestou vidíte vlevo vinice ve viniční trati Zadní hora, vpravo viniční trať Přední hora. Ze zastávky Šmatláky pojedete rovně a přijedete do sklepní tratě Belegrady, kde kolem boží muky, která byla postavena jako replika boží muky z ulice Podivínské (ta byla zničena při autonehodě), se dostanete (směrem na Čejkovice) až k Habánským sklepům. Zde naučně-poznávací stezka končí.

Přejeme Vám příjemný pobyt ve Velkých Bílovicích.

Na kole cestou necestou do prušáneckých Nechor a Čejkovic

Velké Bílovice →Moravský Žižkov → Prušánky → Prušánky – sklepní trať Nechory →Nový Poddvorov → Čejkovice → Velké Bílovice (30 km)

Z Velkých Bílovic se dát po silnici III. tř. č. 423 směrem na Moravský Žižkov. Moravský Žižkov projedu po hlavní směr Prušánky. V Prušánkách v místě, kde hlavní silnice prudce odbočuje doprava se dám do leva přejedu mostek a na rozcestí zamířím vpravo, pak podél větrolamu za nímž je areál bývalého družstva se dám vlevo do kopce, silnička odbočuje vpravo a prochází větrolamem a už mám na dohled prušáneckou sklepní trať Nechory – kdo pije víno je zdravý ne-chorý, odtud název Nechory. Procourám Nechory, jsou zde k nalezení typické sklepy s podzemnicemi, v nárožích podepřené dřevěnnými sloupy, v průčelích se sedlovými střechami s okny do oblouku, zdobené podlužáckým ornamentem, lidově zvaným žůdrem, s barevnou obrovnávkou. Vlevo od vjezdu do Nechor leží známý sklep U Jeňoura. Projedu okolo něj až dorazím na konec sklepní oblasti, odbočím vlevo, vydám se podél větrolamu z moruší po pravé ruce a vinic po levé ruce směr Nový Poddvorov. Jedu po vrcholu kopce. Z polní cesty jsou pěkné výhledy do okolí. Přijedu na konec Nového Poddvorova, odbočím vlevo ven z obce po asfaltované polní cestě. Na dalším rozcestí hluboko v polích a v dolíku se dám doprava. Jedu stále po asfaltce. Z prudkého kopce sjedu k silnici č. 422 vedoucí směrem na Čejkovice - zde žil náš první prezident T. G. Masaryk od svých 6 let, navštěvoval místní školu i  zámeckou knihovnu. V letech 1864-65 praktikoval na místní škole, návštěva domku T.G. Masaryka je možná po telefonické domluvě na čísle 518 362 335. Dále jedu po silnici vpravo do kopce. Na kopci začíná zástavba. Sjedu dolů rovně ke kostelu zasvěcenému sv. Kunhutě, založenému německými templáři ve 13. st, u kostela narazím na kruhový objezd, sjedu z něj první odbočkou. Před sebou mám čejkovskou tvrz s dochovanou středověkou dispozicí, původně zde byla templářská komenda – v době renesance byla tvrz přestavěna, nyní je v části hotel a zámecká galerie vín. Templářské sklepy byly vybudovány zároveň s tvrzí, projede jimi člověk sedící na koni, zpřístupněno je 650 m, stále jsou využívány pro zrání vín, návštěva je možná po dohodě na tel. čísle 519 362 628. Na zámeckém nádvoří se dá příjemně posedět u kávy, či sklenky vína. Nazpátek se vydám stejnou cestou, sjedu za kostelem na kruháči, na tutéž cestu, kterou jsem dorazil. Za kruháčem  je docela fajn cukrárna. Před koncem Čejkovic – po pravé ruce mi končí zástavba, hledám odbočku vpravo na asfaltovanou polní cestu, která vede prudce dolů z kopce. Vyšplhám na kopec jedu po asfaltce podél budovy a stále po asfaltce, která se kroutí do leva až na silnici 422 do Velkých Bílovic. Projedu podél rybníku Velký Bílovec a habánského sklepa. Sklepní tratí Belegrady sjedu do Velkých Bílovic.

Prušánky: www.prusanky.cz

Prušánky – Nechory: www.nechory.cz

Čejkovice: www.cejkovice.cz

Copyright 2009 město Velké Bílovice - Největší vinařská obec České republiky; Město lidových tradic, vína a ovoce | Sunlight webdesign - tvorba eshopů